PzKpfw I
Na začátku 30. let začala německá armáda plánovat vyzbrojení svých jednotek tankovou technikou. Byla plánována řada tanků pro různé účely. Vzhledem k ekonomické krizi a nutnosti rychlé výroby pro vycvičení posádek bylo rozhodnuto, že nejprve budou vyrobeny lehké tanky PzKpfw I a PzKpfw II. Pro skutečné bojové použití měly potom sloužit PzKpfw III a PzKpfw IV.

Objednávku dostaly firmy Daimler-Benz, Henschel, Krupp, MAN a Rheinmetall. Lehký cvičný tank pro dvoučlennou osádku měl mít hmotnost do 5 tun a měl být vyzbrojen pouze dvěma kulomety MG 13 ráže 7,92 mm.

Krupp už v roce 1929 vyvinul lehký tank LeichteTraktor II (VK 31) (obrněná technika se označovala zemědělskými názvy kvůli zákazu jejího vývoje v Německu podle versailleské smlouvy). LK II byl tehdy testován na polygonu Kama v Kazani v Sovětském svazu, ale sériově nebyl vyráběn. Nyní firma Krupp navrhla model LKA I.

Ze soutěže ale vyšla úspěšně společnost Henschel, která představila svůj model pod krycím názvem Landwitschaftlichter Schlepper (zemědělský tahač). V červenci 1934 bylo objednáno prvních 150 kusů, do výzbroje byl tank zařazen pod názvem PzKpfw I (SdKfz 101) (poté co se nacistická vláda otevřeně přihlásila k programu vyzbrojení Německa nebyl důvod dále používat zemědělské názvy).

Výrobní série

  • Ausf. A - prvních 470 tanků vyrobených v letech 1934 - 1935. Tank poháněl čtyřválec Krupp M 305 o výkonu 44 kW. Pojezdové ústrojí tvořily čtyři pojezdová kola. Věž byla umístěna více vlevo od osy tanku.

     

  • Ausf. B - verze vyráběná od roku 1935 měla výkonnější šestiválcový motor Maybach NL 38 TR o výkonu 73 kW. Umístění tohoto motoru si vyžádalo prodloužení tanku o 40 cm. Počet pojezdových kol byl zvýšen na pět. Vyrobeno bylo asi 1700 kusů.

     


    PzKpfw I Ausf. B

     

Celkově bylo v letech 1934 - 1940 vyrobeno asi 2170 kusů tanku PzKpfw I Ausf. A a B.

Plánované modely

  • Ausf. C (VK 601 a VK 602) - sériově nevyráběný prototyp z roku 1939. Waffenamt si v roce 1939 objednal výrobu průzkumného tanku schopného transportu vzduchem. Měl být vyzbrojen kanonem ráže 20 mm a jedním kulometem MG 34. Pancéřování mělo být zesíleno na 30 mm. Podvozek tvořilo pět velkých pojezdových kol ve dvou řadách za sebou. Měl být použit motor Maybach HL 45 o výkonu 110 kW nebo Maybach HL 61 o výkonu 132 kW u prototypu VK 602. Bylo sice vyrobeno několik zkušebních tanků PzKpfw I Ausf. C, které byly testovány i na frontě, ale v roce 1941 byl celý projekt zrušen. V té době byly i Ausf. A a B stahovány z fronty.

     

  • Ausf. F (VK 1801) - další nerealizovaný model. Vznikl v roce 1939 a mělo se jednat o lehký tank pro podporu pěchoty. Hmotnost se zvýšila až na 20 tun, protože tank měl mít pancéřování až do 80 mm. Vyzbrojen měl být pouze dvěma kulomety MG 34 jako u Ausf. A a B. Pohon měl zajišťovat motor Maybach HL 45 o výkonu 110 kW jako u plánovaného modelu Ausf. C. Vzniklo několik zkušebních typů, které byly testovány v roce 1942 na východní frontě. Poté byl projekt zrušen.

     


    Sériově nevýraběný 20 tunový PzKpfw I Ausf. F

Modifikace tanku PzKpfw I

  • kleine PzBfWg I (SdKfz 265) - velitelské tanky s pevnou neotočnou věží vybavené radiostanicí. Pro umístění radiostanice byl vymontován jeden kulomet. Byly vyráběny ve dvou sériích. Série 2kl byla vyzbrojena kulometem MG 13, série 3kl kulometem MG 34. Série 3kl měla navíc zesílený pancíř na 19 mm. Posádku tvořili tři muži, kromě řidiče a velitele-střelce i radista. Celkem bylo v letech 1935 - 1938 přestavěno asi 200 tanků. V roce 1942 byly z výzbroje vyřazeny.

     

  • Panzerjäger I - stíhač tanků na podvozku PzKpfw I Ausf. B s nainstalovaným českým protitankovým kanonem 4,7 cm PaK L/43 (t). Celkem bylo během roku 1940 předěláno asi 200 kusů.

     

  • Munitionschlepper auf Fgst PzKpfw I (SdKfz 111) - obrněné vozidlo pro převážení munice na podvozku PzKpfw I.

     

  • Instandsetzugkraftwagen - vozidlo technické hotovosti s demontovanou věží.

     

  • Sturmpanzer I Bison - asi na 20 podvozků Ausf. B byla v roce 1940 namontována nástavba s těžkým pěchotním dělem 15 cm sIG 33 L/12.
Několik tanků PzKpfw I bylo také přestavěno na sanitní vozy, vyprošťovací vozy, kladeče náloží (Ladungsleger) apod. Některé podvozky posloužily pro samohybná děla.

Bojové nasazení

Tanky PzKpfw I měly původně sloužit pouze jako školní a cvičné. Vzhledem k tomu, že v roce 1939, kdy vypukla válka, nemělo Německo k dispozici ještě dostatečný počet tanků PzKpfw III a PzKpfw IV, muselo být použity i tyto tanky. Lehké PzKpfw I a PzKpfw II tvořily dokonce základ německých tankových sil v letech 1939 - 1940.

První bojový křest prodělaly tyto tanky za občanské války ve Španělsku v letech 1936 - 1939 v rámci německého expedičního sboru. Zde se poměrně osvědčily, pokud ovšem nenarazily na mnohem lepší ruské tanky BT.

Invaze do Francie se zúčastnilo 520 tanků PzKpfw I a 96 velitelských kl PzBfWg (z 2600 celkem) a zde se již plně projevila jejich zastaralost. Vyzbrojené pouhými dvěma kulomety mohly být používány v podstatě pouze pro průzkumné úkoly. Proto byly také během roku 1941 stahovány z výzbroje.

Technická data

 

Technická data
Posádka 2 muži (velitel-střelec, řidič)
Hmotnost 6000 kg
Rozměry délka 4000 mm (Ausf. B 4400 mm), šířka 2060 mm, výška 1730 mm
Pancéřování 7 až 13 mm
Pohon Maybach NL 38 TR (verze Ausf. A Krupp M 305) chlazený kapalinou
Výkon motoru 73kW při 2500 ot/min (verze Ausf. A 44 kW)
Max. rychlost 40 km/h na silnici
Dojezd 145 km po silnici
Překonávání překážek stěny 35 cm, brody 60 cm, okopy 140 cm, stoupání 57%
Výzbroj 2 kulomety MG 13 ráže 7,92 mm s 2000 náboji